måndag 18 februari 2013

Mormor

Mormor! Jag sitter och stickar. Det finns inte många gånger jag är så nära dig som när jag stickar. Det är få gånger jag kan tänka på dig och le. Det är få gånger jag ler och saknar dig så mycket som när jag stickar. Just nu stickar jag, eller försöker, lära mig sticka hälen på raggsockar för alla dina är sönder. Alla dina underbara beige/bruna raggsockar är i sönder. Önskar att du hade hunnit lära mig sticka hälen men jag tänker göra dig stolt och lära mig. Om det så är det sista jag gör.

Just nu tycker jag bara stickningen ser fel ut men vet efter tidigare försök att det ser fel ut till en början men blir bättre sen, vi får se om jag får ihop det. Men jag tänker klara det, du ska bli stolt mormor! Jag önskar du var här.

Minns när jag gick i 8:de klass och stickade lovikavantar. Jag var klar med den första och springer hem till dig på min lunchrast för att visa. Jag minns hur stolt du blev mormor, jag minns din kommentar som om det vore igår. Jag minns allt.

Mormor, just nu sitter jag och gråter, gråter för att jag saknar dig. Gråter för att du inte är här med mig. Jag lovar dig dock mormor jag ska klara av att sticka hälen. För din skull!

När jag har lärt mig att sticka en häl så ska jag ta upp mitt gitarrspelande igen för det har jag inte heller gjort sen du dog. Minns när du satt och spelade för mig, lärde mig spela och hjälpte mig med gitarrläxan. Mormor, jag minns. Jag minns när du försökte lära mig "Love me tender", när du försökte lära mig låten om fåglarna. Minns inte vad den heter mormor, vet att den går något som "alla fåglar kommit ren", den kanske heter så också? Gör den det mormor? Jag minns i alla fall att jag aldrig lärde mig den så det ska jag också göra mormor. För jag vill göra dig stolt!

Satt och lyssnade på Drinkarflickans död med Lapplisa innan mormor och jag började gråta. Jag tänker bara på dig! Mormor kom tillbaka till oss. Vi behöver dig, jag behöver dig! Mormor snälla mormor!

// Emma

Älskar dig, kommer saknaden någonsin bli mindre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar